חקירת ילדים

חוקר הילדים בחקירת פגיעה בקטינים


כאשר עולה חשד או טענה לפגיעה בילדים, הילדים יחקרו על-ידי חוקר הילדים. חוקר ילדים הוא עובד סוציאלי בשירות המשטרה, אשר עבר הכשרה בטכניקות חקירה המותאמות לילדים, כולל אילו שאלות מותר וצריך לשאול וכיצד להציגן באופן רגיש ומקצועי ללא שאלות מרמזות. תהליך החקירה מורכב ממספר שלבים המתוכננים בקפידה, שמטרתם ליצור סביבה בטוחה ומזמינה עבור הילד כשהחוקר שואף להעניק לילד תחושת ביטחון שתאפשר לו לחשוף כל מידע, גם אם נאמר לו שזה סוד, ומדגיש את החשיבות של סיפור אירועים אמיתיים שהילד חווה באופן אישי. המטרה העיקרית היא לאפשר לילד לספר את סיפורו באופן מהימן, מדויק ומפורט ככל האפשר, תוך התייחסות לפרטים כמו אם קרה, מה בדיוק קרה, היכן, מתי, מי עוד יודע על האירועים, ומה הרגיש הילד תוך כדי האירוע ובזמן שמספר על האירוע. החוקר צריך להשתמש בטכניקות מקצועיות כמו וידוא שהילד מבין את ההבדל בין אמת לשקר, בין מציאות לדמיון, שימוש בשאלות פתוחות, הקשבה פעילה, ובניית יחסי אמון עם הילד. תפקיד זה של חוקר הילדים הוא קריטי בתהליך חשיפת האמת והגנה על שלומם של קטינים, תוך שמירה על כבודם ורווחתם הנפשית לאורך כל התהליך המורכב והרגיש הזה. כמובן שעל החוקר להגיע לחקר האמת ולהבין האם המקרה אכן קרה, האם המואשם עשה את המעשה שעליו נחקר הילד או שמא הנאשם מואשם בהאשמת שווא.

מחקרים מראים כי מידע המתקבל משאלות פתוחות הוא גם המידע המדויק ביותר ומעורר מענה ארוך עם פרטים רבים והוא מענה אמיתי. עם זאת, למרות שפע של מחקר וזיהוי היתרונות של שאילת שאלות פתוחות, שימוש בשאלות פתוחות במהלך חקירת ילדים וחשודים מבוגרים, החוקרים לא תמיד מקפידים על סדר השאלות וסוג השאלות הנשאלות. חוקרי ילדים מודעים להנחיות איך לשאלות את השאלות ואת החשיבות של שימוש בשאלות פתוחות אך נראה כי בפועל רבים מהם לא פועלים בהתאם להנחיות. חריגה מההנחיות ומשלבי החקירה פוגעים באיכות, אמינות ודיוק תשובות הנחקרים. מחקרים מראים שכאשר ילדים נחקרים בשאלות סגורות או שאלות מרמזות, התשובות שלהם לא יהיו מדויקות ואין להסתמך עליהן.

בשנת 1911 ז'וליאן ורנדונק, פסיכולוג בלגי, דיווח על תוצאות ניסוי שנעשה על 20 תלמידים בני 8. הילדים התבקשו להשיב לשאלה פשוטה: באיזה צבע הזקן של מורה המלמד בבית הספר. 19 ילדים השיבו צבע כלשהו, וילד אחד השיב שאין למורה זקן. ניסוי פשוט זה מוכיח את חשיבות המילים מהן מורכבות השאלות שהחוקר שואל כי בקלות, ילד ישיב תשובה שגויה היכולה לסכן את חיו של אדם המואשם במעשה שלא עשה.

אם הילד שלך נחקר כנפגע או כפוגע ונראה לך שהחקירה לא בוצעה בצורה מקצועית, מוזמן לפנות אלי. בהכשרתי אני כותבת ביקורת מקצועית על חקירות ילדים. בתפקידי, אני מבצעת הערכה מעמיקה של תהליך החקירה. מטרתי היא לבדוק כי החקירה בוצעה בהתאם לכל הכללים והתקנות הרלוונטיים. אני בוחנת האם החקירה נערכה לפי החוק, תוך שמירה קפדנית על פרוטוקול החקירה המקובל. כמו כן, אני מעריכה את מהימנות החקירה, מוודאת שהיא נערכה באופן הוגן, ובודקת שלא נעשה שימוש בשאלות מכוונות שעלולות להשפיע על תשובות הילד. תפקיד זה הוא חיוני להבטחת שלמותו של תהליך החקירה ולהגנה על זכויותיהם של כל הצדדים המעורבים.

מאמרים

Scroll to Top